Powrót Archetypów

W dzisiejszym wpisie, rzut oka za kulisy.

Od kilku miesięcy siedzę nad feedbackiem z grania i nową wersją testowego podręcznika. Zasady już dochodzą do etapu, na którym mniej więcej działają, tak jakbym chciał. A to oznacza, że czas na kolejny etap – dosypywanie klimatu.

Od strony designera widzę ten proces następująco: zasady są po to, żeby gra płynnie chodziła, a nazwy, opisy i cały fluff po to, żeby tworzyć kontekst, w którym korzystanie z zasad będzie dawało jak największą frajdę. Od strony graczy powinno to wyglądać tak – ale świetna postać / gadżet / zdolność, już się nie mogę doczekać aż użyję jej na sesji!

Popatrzmy jak to działa na przykładzie zasad do zagrywania kart. W Wolsungu 1.5 były Archetypy, w bieżącej wersji zasad testowych Wolsunga 2.0 są Motywacje. Na pierwszym etapie chciałem się upewnić, że zagrywanie kart przez graczy jest fajne, że zakres ich działania jest odpowiedni i każda z postaci w każdej z sytuacji może zrobić coś fajnego. Testy pokazały, że jest OK. Przyszedł więc czas, by poszukać fajniejszych nazw i opisów.

Podoba mi się idea pokazywania wprost motywacji, bo pomaga to złapać i utrzymać koncepcję postaci, oraz sugeruje jak postać będzie działać w grze. Zauważyłem jednak, że archetypy były wygodniejsze w używaniu. Szybciej i naturalniej jest powiedzieć “Jestem X” niż “Motywuje mnie X“.

Jednocześnie chciałbym, żeby nazwy i opisy były bardziej wolsungowe – uroczo przesadzone, trochę pastiszowe, trochę kiczowate i bardzo w klimacie wiktoriańskiego fantasy / magicznego steampunka. Najlepiej, jakby jeszcze mówiły coś o świecie, sugerowały konflikty i rodzaje przygód. Sporo tego…

Pozwoliłem, żeby pomysł sobie dojrzewał w spokoju, a potem zacząłem pracować nad tekstem. Rzućcie okiem na efekty tych rozważań

Archetypy postaci w Wolsungu 2.0

Jak myślicie, kim będzie wasza pierwsza postać?

Czempion/ka

Zmieniam świat w imię Idei.

Ryzykuję zdrowiem i życiem by w każdej sytuacji dawać z siebie wszystko. Przełamuję granice możliwości. Pokazuję do czego zdolni są ludzie, gdy działają w imię wyższej sprawy. Bywam wojownikiem, sportsmenką, mścicielem, rewolucjonistką.

Jestem Czempionem/ką.

Championka w zasadach gry

Geniusz/ka

Zmieniam świat w imię Nauki.

Ryzykuję majątek by tworzyć misterne przedmioty i nadzwyczajne wynalazki. Przesuwam granice poznania. Pokazuję, do czego zdolni są ludzie, gdy mają dostęp do odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Bywam wynalazcą, naukowczynią, przemysłowcem, popularyzatorką.

Jestem Geniuszem/ką.

Geniusz w zasadach gry

Zjawisko

Zmieniam świat w imię Miłości.

Ryzykuję skandale by poznawać ciekawych ludzi i przeżywać nadzwyczajne emocje. Przełamuję granice konwenansów. Pokazuję, do czego zdolni są ludzie, gdy łączą ich więzi przyjaźni i namiętności. Bywam artystką, bon vivantem, kapłanką, guru.

Jestem Zjawiskiem.

Zjawisko w zasadach gry

Enigma

Zmieniam świat w Tajemnicy.

Ryzykuję kontakt ze złowrogą magią by zbierać sekrety i snuć nadzwyczajne intrygi. Działam na granicach moralności. Pokazuję, do czego zdolni są ludzie, gdy działają subtelnie i dyskretnie. Bywam okultystką, detektywem, intrygantką, szpiegiem.

Jestem Enigmą.

Enigma w zasadach gry