Krasnoludy

Testy trwają w najlepsze i dzięki Waszym uwagom, pomysłom i sprawozdaniom z sesji, wypuściliśmy sporą aktualizację zasad testowych. Jestem podekscytowany, bo wydaje mi się, że gra się jeszcze fajniej 🙂

A tymczasem, kontynuując nasz cykl o rasach, przedstawiam lekko odświeżony wariant specjalistów od logiki i polemicznych protez.

Krasnoludy

homo sapiens nocturnus, człowiek rozumny nocny, lud wzgórz

Jeśli dobrze rozumiem pana profesora, nasz nierozwiązywalny dylemat brzmi tak, że bez źródeł światła nie zdołamy bezpiecznie zmapować wnętrza grobowca królowej Saati, pochodnie są wykluczone bo mogą podpalić pajęczyny, latarnia maniczna może aktywować zaklęcia ochronne, a odbite od luster światło słoneczne na pewno zniszczy freski? To drobnostka, niech tylko zdejmę okulary. I zechce pan potrzymać mi termos z herbatą.
Zofia Freyer, doktor archeologii
Widzę, że przygląda się pan mojej ręce. Nie dziwię się, to prawdziwy cud techomagii, z mosiądzu i creidnallenu, poruszany westryjskim mechanizmem zegarowym ze sprzężeniem golemicznym. Wyposażyłem ją wysuwany komplet sztućców, korkociąg, sztylet, piłę, rysik, schowek na gazety i pracuję nad dołożeniem pistoletu – pracuję w niebezpiecznej okolicy. Oryginalną rękę straciłem podczas Wojny, odgryzł mi ją olbrzymi ghul. Logicznie rzecz biorąc, można potraktować tę sytuację jako atrakcyjne unowocześnienie… A jednak nie zdecydowałem się na wymianę reszty kończyn.
kapitan Hector Smith, w stanie spoczynku

Inżynierowie, naukowczynie, wynalazcy, mechaniczki, architekci, saperki, rzeźbiarze, analityczki, oficerowie i górniczki. Krasnoludy są prawdziwymi dziećmi ziemi, związanymi z kamieniem, metalami, ciemnością i stabilnością bardziej niż tylko w przenośni. Przenośnie są dla innych ras. Dzieci ziemi preferują mierzalne fakty.

Krasnoludy – metryczka
Żywioł: ziemia.
Wygląd: Niskie i mocno zbudowane z przywodzącą na myśl kamień skórą i oczami bez białek, wiecznie schowanymi za ciemnymi okularami.
Wzrost: 140 – 160 cm. 
Grywalny wiek: od 30 do 100 lat.

Wygląd

Przeciętny krasnolud ma ponad półtora metra wzrostu, jest znacznie silniejszy i wytrzymalszy od niks czy elfów. Przeważają włosy ciemne i czarne lub tak jasne, że aż białe oraz mocny zarost. Charakterystyczną cechą krasnoludów jest karnacja, marmurowo blada lub czarna jak bazalt i jednolicie czarne oczy pozbawione białek. Przedstawiciele tej, przywykłej do podziemnych ciemności, rasy unikają otwartego słońca, na którego promienie ich skóra i oczy są nadzwyczaj wrażliwe.

Współczesne krasnoludy dostosowały się do dziennego trybu życia, jednak ich fizjologia nie pozostała bez wpływu na modę. Przed słońcem można chronić się na wiele sposobów. Najpopularniejsze są kapelusze o szerokich rondach, czarne okulary lub gogle, długie rękawy i obowiązkowe rękawiczki. Większość pomieszczeń w krasnoludzkich domach pozbawiona jest okien i nawet bankierzy przyjmują interesantów przy zaciągniętych zasłonach.

Specyfika

Krasnoludy słyną ze swojego opanowania i wiecznej powagi. Świat uznają za skomplikowany mechanizm, który można zmierzyć, przeanalizować część po części i logicznie zinterpretować. Lud ziemi ufa chłodnemu rozsądkowi, a nie ulotnym emocjom i najpewniej to właśnie krasnoludy stoją za upowszechnieniem w Wanadii metody naukowej. 

Mają wrodzoną smykałkę do pracy z wszelkimi maszynami i najlepiej ze wszystkich ras rozumnych znoszą wszczepianie golemicznych bądź mechanicznych protez.

Krasnoludy – motywacje bohaterów i łotrów
Jeśli twoja postać jest krasnoludem, na pewno choć raz czuła się przytłoczona emocjami innych ras, zdziwiona brakiem logiki w ich zachowaniach – i miała ochotę coś zmienić. 
Własne życie: Fascynują mnie emocje i nieracjonalność, muszę opracować równania opisujące emocje i spontaniczność. Jedynie rozum jest dobrym doradcą, z czego wynika, że muszę pozbyć się wszystkich uczuć i emocji ze swojego życia.
Otoczenie: Chcę uczynić miasta bardziej przyjaznymi dla krasnoludów, przyszłość to kolej podziemna i zadaszenia nad ulicami! Golemiczne protezy dla wszystkich potrzebujących to osiągalny cel, ku któremu warto dążyć.
Świat: Emocje to przekleństwo i planuję uwolnić od nich całą ludzkość – niestety nie mogę zapytać ich o zdanie, gdyż zareagowaliby emocjonalnie. Podporządkowanie się rytmowi dobowemu innych rasy było błędem, gdy w zasięgu ręki jest państwo działające 24h na dobę, w którym praca nie ustaje nawet na sekundę.

Społeczeństwo

Wanadyjskie krasnoludy zawsze kojarzone były z górnictwem, obróbką metali i rzemiosłem. Tradycyjnie, z tej rasy wywodzili się również kowalki i kaci. Obecnie wiele krasnoludów związanych jest z przemysłem ciężkim, naukami ścisłymi, armią i wymiarem sprawiedliwości.

W niektórych krajach klany krasnoludzkie tworzą trzon arystokracji. Ci, którzy wybrali karierę wojskową, służą w ciężkiej piechocie, wojskach pancernych, wśród saperów, często piastują też ważne stanowiska w sztabie. Przeciętny przedstawiciel tej rasy to jednak majster w fabryce, księgowa, mechanik paromobilowy czy kasjerka.

Zamożne krasnoludy to zwykle wynalazcy-celebryci, znane jubilerki, speleolodzy i archeolożki. Biedota to nocni stróże, górnicy przodowi, pospolite służące i paserki.

Występowanie

Nie wiadomo, czy kolebką krasnoludów są góry Wanadii, czy niebosiężne szczyty środkowego Sunniru. Pewne jest, że obecnie można ich spotkać w zasadzie wszędzie, choć w dżunglach Lemurii czy na płaskowyżach Atlantydy ich rola w społeczeństwie jest zwykle zupełnie inna – zamiast inżynierów są alchemikami, budowniczymi, nocnymi myśliwymi lub sędziami.

Koncepcje postaci

Słowa kluczowe: solidność i maszyny.

  • Znany detektyw, posługujący się żelazną logiką i najnowszymi zdobyczami technomagii.
  • Pochodząca z Dekanu pani archeolog specjalizująca się w badaniu podziemnych nekropolii.
  • Milioner-bawidamek prowadzący nocny tryb życia, technomag i zakała klanu.
  • Pani geolog zapuszczająca się w najdziksze ostępy w poszukiwaniu nowych złóż; pali cygara i ma żelazny łeb.

Zdolności

Jestem krasnoludem/krasnoludką, więc…

…stoję na nogach pewniej niż inni.

Filozofowie innych ras wiążą niezachwianą postawę krasnoludów z ich bliską relacją z ziemią. Krasnoludy wskazują raczej na niski punkt ciężkości. Faktem jest, że krasnoludów w zasadzie nie da się przewrócić. Niezależnie czy rzecz dzieje się na dachu rozpędzonego paromobilu, pościgu po mokrych kamieniach, podczas zapasów czy trzęsienia ziemi, postać jest dosłownie nieprzewracalna.

…rozumiem niuanse działania każdej maszyny.

Mówi się, że niektórzy ludzie mają rękę do zwierząt lub roślin. Większość krasnoludów ma rękę do maszyn. Postrzega je niemalże jako żywe organizmy, a przynajmniej jako samodzielne, skomplikowane systemy i instynktownie rozumie wszystkie niuanse ich działania. Krasnoludy nie potrzebują instrukcji obsługi. Po paru chwilach spędzonych z maszyną, po prostu wiedzą jakie jest jej przeznaczenie, jak działa, jak ją naprawić lub usprawnić jej działanie.

…widzę w całkowitych ciemnościach.

Wszystkie krasnoludy dobrze widzą w ciemnościach, jednak te, które urodziły się i dorastały pod ziemią, mogą normalnie żyć, pracować, czytać czy pisać bez żadnego źródła światła – w sytuacji, w której przedstawiciele innych ras są zupełnie bezradni.

…kieruję się zimną logiką, nie zmiennymi emocjami.

Porywy serca, płomienne namiętności, zaciemniające obraz świata emocje to element życia, który część krasnoludów zna raczej z książek i opracowań naukowych, niż z autopsji. Postać potrafi zupełnie stłumić wszelkie uczucia i działać wyłącznie w oparciu o zimną kalkulację. 

…bezbłędnie wykrywam skazy w metalu i kamieniu.

Część krasnoludów instynktownie wyczuwa skazy i słabe punkty w metalu i kamieniu, co czyni z nich świetnych kowali i górników. Jak również architektów, włamywaczy, saperów, jubilerów, dywersantów i – gdy przeciwnik zbytnio polega na pancerzu – pojedynkowiczów. Jeśli jakiś naturalny twór lub sztuczna konstrukcja jest z kamienia lub metalu, postać od razu dostrzega jej słabe punkty i wie jak je wykorzystać.

Słabość

Światło słoneczne.

Krasnoludy to rasa, która od zarania dziejów żyła pod ziemią i prowadziła głównie nocny tryb życia. Ich oczy o wielkich źrenicach i sucha, delikatna cera utrudniają im funkcjonowania za dnia –  gdy krasnolud wystawiony jest na bezpośrednie światło słoneczne, wszystkie rzuty stają się ryzykowne.

Krasnoludy – mroczne odbicia
Uhrwerk: krasnoludy, które po wszczepieniu mechanicznego serca, stały się pozbawionych ludzkich uczuć socjopatami.
Koboldy: nieszczęsne krzyżówki krasnoludów z trollami, agresywne i o ograniczonych zdolnościach poznawczych; w wanadyjskich społeczeństwach temat tabu.